Russia unleashes fresh crackdown on the Moscow Times


Unlock the Editor’s Digest for free

Russia has declared the Moscow Times, one of the country’s oldest independent news sources, an “undesirable organisation,” a designation that makes having any links to it a criminal offence.

The decision, announced by Russia’s prosecutor-general’s office on Wednesday, bans the news site from the country, threatens staff with up to six years in prison for working there, and criminalises posting its articles online.

Prosecutors said that the Moscow Times “aimed to discredit the senior leadership of the Russian Federation in foreign and domestic policy” and “systematically published inaccurate socially resonant information to discredit our country’s organs of state power” during Russia’s invasion of Ukraine.

The designation is part of a sweeping crackdown on dissent since Russian President Vladimir Putin ordered the full-scale invasion of Ukraine, under which most of the country’s independent news outlets have been banned.

Shortly after the February 2022 invasion, Russia shut down several media organisations and criminalised “discrediting the armed forces”, prompting staff at the Moscow Times to flee the country, along with hundreds of other independent journalists.

In April 2022, Russia blocked the Moscow Times’ website and in November 2023 deemed the publication a “foreign agent”, a designation aimed at making it near impossible to monetise its audience inside the country.

“The Moscow Times has a long tradition of fact based independent journalism,” Derk Sauer, the Moscow Times’s founder, said on Wednesday.

“Whatever label the Russian authorities put on us, we’ll continue with our mission to provide our Russian and international readers with quality journalism. In Putin’s Russia this is now a crime.”

In an editor’s note, the Moscow Times said Russia’s decision “will make it even more difficult for us to do our jobs, putting reporters and fixers inside Russia at risk of criminal prosecution and making sources even more hesitant to speak to us”.

Sauer helped the Moscow Times and other Russian news outlets also banned in the country, such as the independent television channel Rain, relocate about 150 staff and family members to Amsterdam following the full-scale invasion of Ukraine.

Founded in 1992, shortly after the Soviet Union’s collapse, the Moscow Times quickly emerged as Russia’s main English language news source, and now also runs a website in Russian.

The publication maintained its editorial independence even as Russia began slowly ramping up pressure on the media after Putin came to power.

Before the invasion of Ukraine, the Moscow Times was also a training ground for many journalists who went on to cover Russia for major western media outlets.

Evan Gershkovich, the Wall Street Journal reporter currently on trial in Russia on espionage charges the newspaper vehemently denies, began his reporting career at the Moscow Times.

The Moscow Times is mostly funded through western grants and donations from readers, though supporters in Russia will now face criminal charges for sending it money.



Source link

Content Disclaimer and Copyright Notice
Content Disclaimer

The content provided on this website is sourced from various RSS feeds and other publicly available sources. We strive to ensure the accuracy and reliability of the information, and we always provide source links to the original content. However, we are not responsible for the content’s accuracy or any changes made to the original sources after the information is aggregated on our site.

Fair Use and Copyright Notice

This website may contain copyrighted material, the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. We believe this constitutes a “fair use” of any such copyrighted material as provided for in section 107 of the US Copyright Law.

In accordance with Title 17 U.S.C. Section 107, the material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving the included information for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted material from this site for purposes of your own that go beyond fair use, you must obtain permission from the copyright owner.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *